VAXHOLMS STAD

 

sid 1 av 15

Programsamrådsredogörelse för förslag till program för detaljplan för

Del av Oskar Fredriksborg, Rindö hamn
 

Programsamrådsredogörelse

Kommunstyrelsen beslöt den 3 april 2008 § 30 att uppdra åt stadsbyggnadsförvaltningen att
utarbeta förslag till detaljplaneprogram för Rindö hamn.
I enlighet med kommunstyrelsens beslut den 11 december 2008 § 154 har programsamråd
hållits om förslag till program för detaljplan. Programsamrådet har ägt rum under tiden den 19
januari – 23 februari 2009. Information om programsamrådet har sänts till berörda sakägare
samt remissinstanser enligt sändlista. Handlingarna har under samrådstiden visats på
stadsbyggnadsförvaltningen, Eriksövägen 27, 1tr, på Vaxholms stadsbibliotek, Hamngatan
19B, i entréhallen på kontorshotellet i Rindö hamn samt på Vaxholms stads hemsida,
www.vaxholm.se

Ett öppet hus för utbyte av information och synpunkter på förslaget har hållits den 9 februari
2009 i Markan, Rindö hamn. Inkomna programsamrådsyttranden finns samlade i planakten,
vilken går att ta del av på stadsbyggnadsförvaltningen.

Skrivelser utan anmärkning mot förslaget har inkommit från följande:
• Lantmäteriet
• Norrvatten
• Vaxholms stad, stadsbyggnadsnämnden
 

Stadsbyggnadsförvaltningens sammanfattning och kommentarer till inkomna synpunkter

 

Nedan följer en sammanfattning av inkomna skrivelser. Hela skrivelser, stycken eller citat
redovisas i kursiv stil.
Kontorets svar markeras med indragen vänstermarginal.
 

Länsstyrelsen i Stockholms län: Har ej inkommit med fullständigt yttrande under
programsamrådsskedet, däremot meddelas via e-post att Länsstyrelsen delar kommunens
bedömning att detaljplaner inom planområdet inte bör medföra betydande miljöpåverkan, och
att miljöbedömning med särskild MKB inte behöver tas fram. Kulturmiljöintresset,
strandskyddet och den allemansrättsliga tillgängligheten, va-frågan och ev. föroreningar bör
behandlas utförligt i kommande detaljplaner. Även beträffande vattenmiljön kan behövas ett
utförligare underlag, helst i dp-skedet eller i anslutning till prövning av vattenverksamhet för
småbåtshamn.



Sidan 2 av 15

Remissinstansernas synpunkter
 

 

AB Stockholms Lokaltrafik (SL): Gång- och cykelvägar ska utformas säkra, trygga, gena,
attraktiva och tillgängliga för personer med funktionshinder. Utformningen ska utgå från ett
barnperspektiv. Det är viktigt att framkomligheten för busstrafik säkras längs Rindövägen,
detta ska ske i samråd med SL. Det är viktigt att SL-s riktlinjer för vägutformning följs,
speciellt med anledning av bussarnas anpassning till färjetrafiken. SL önskar att kommunen
redovisar en plan för hur framkomligheten för bussarna ska säkras i framtiden. Fler invånare
på Rindö kommer att leda till ökat underlag för utökad busstrafik, ev även fler busslinjer.
Utökade angöringsmöjligheter vid Oskar Fredriksborg måste garanteras för de bussar som ska
kunna ställas upp. Detsamma gäller även i västra delen av Rindö. Vid övergångsställen som
behöver trafiksäkras bör samråd om utformningen ske med SL så att inte kollektivtrafiken
måste dras in pga arbetsmiljöfrågor. Vid dimensionering av fasad och fönster mot gata med
busstrafik bör Socialstyrelsens riktvärden för buller vara vägledande.

            Det är för närvarande inte aktuellt att ta fram någon plan för hur framkomligheten
            för bussarna ska säkras i framtiden, däremot är frågan ständigt aktuell i samtliga
            planprojekt i kommunen.

            Möjligheter för bussuppställning vid färjelägena vid Oskar Fredriksborg respektive
            Rindö Smedja får hanteras i särskild ordning, bl.a. på de särskilda samråd
            kommunen och SL regelbundet har.

            SL kommer att få samrådsremisser för samtliga detaljplaner inom programområdet
            för att även där kunna granska utformning och övrigt beträffande kollektivtrafikens
            behov.

 

E.ON Elnät Sverige AB: Inget att erinra, förutom: Ett övertagande av befintligt ledningsnät
är ännu inte gjort, den kommentar ang. säkerställande av utrymme för
transformatorstationerna i detaljplanen bör fullföljas (hittas under riktlinjer för kommande
planering, och teknisk försörjning).
            E.ON Elnät kommer att få samrådsremisser för samtliga detaljplaner inom
            programområdet för att där kunna granska om tillräckliga utrymmen för
            transformatorstationer tillgodoses.

 

Roslagsvatten AB: Följande synpunkter framförs:
- S. 14: endast en pumpstation (av tre) finns redovisat på kartan.
- S. 15: Vattenledningar inom området är i huvudsak byggda från början av 1940-talet och
  framåt.
- S. 18: Skyddsavstånd benämns till 200 m för avloppsreningsverket. Även skyddsavstånd
  om 50 m runt pumpstationerna bör nämnas.

             Det slutliga programmet bör uppdateras i enlighet med Roslagsvattens synpunkter.

 

Storstockholms brandförsvar: Vill framföra följande:
- Insatstiderna till Rindö överstiger 10 min, vilket innebär begränsningar i vilka typer av
  bebyggelse och verksamheter som bör accepteras inom området.



Sidan 3 av 15

- Riskerna med planområdets närhet till väg 274, där det förekommer transporter med
farligt gods, bör särskilt beaktas. Rekommenderade skyddsavstånd för placering av
bebyggelse/verksamheter i anslutning till vägen ska beaktas. Det kan bli aktuellt att
genomföra en riskanalys för området i detta avseende.
- Utrymning via brandförsvarets bärbara stegutrustning ska möjliggöras från varje lägenhet,
beakta dock att alternativ utrymning via brandförsvarets stegutrustning endast kan godtas
från friliggande flerfamiljshus med högst 3 våningar när brandförsvarets insatstid
överstiger 10 minuter.
- Bärighet och framkomlighet för brandförsvarets fordon ska beaktas. Det ska särskilt
beaktas att avståndet från uppställningsplats för brandförsvarets fordon till längst bort
belägna del av byggnad där livräddnings- och/eller släckningsinsats ska ske ej överstiger
50 m.
- Vatten för brandsläckning enligt konventionellt system för brandvattenförsörjning ska
anordnas inom rubricerat område.
Med beaktande av ovanstående tillstyrker brandförsvaret rubricerade förslag till program för
detaljplan enligt remitterade handlingar utan erinran.

       En riskanalys bör troligtvis genomföras senare i planprocesserna för
       utbyggnadsförslagen.
       Brandförsvaret kommer att få samtliga detaljplaner på remiss i samråds- och
       utställningsskedena och har där ytterligare möjligheter att granska och kommentera
       mer detaljerad utformning än i programskedet.

 

Södra Roslagens Miljö- och hälsoskyddskontor (SRMH): Områdets spillvatten bör om
möjligt ledas till Käppalaverket på Lidingö. Under tiden reningsverken på Rindö används
måste tillräckliga skyddsavstånd hållas till planerade bostäder.
Mängden dagvatten som behöver renas kommer att öka. Det är bra att det i programmet anges
att omhändertagande av dagvattnet ska ske lokalt.
Biltrafiken på väg 274 på Rindö kommer att öka. Den framtida planeringen bör vara inriktad
på att nå lägre bullernivåer än de som riktvärdena för tillkommande bebyggelse anger.
För att biltransporterna och utsläppen ska kunna reduceras ser SRMH positivt på utbyggnaden
av gång- och cykelbanor. Även kollektivtrafiken (buss och båt) ska utvecklas med tanke på
tillkommande befolkning.
Den framtida bebyggelsen ska ha låg energiförbrukning. Användningen av fossila bränslen
ska undvikas och elförbrukningen ska vara låg. Möjligheten att bygga ut fjärrvärme bör
undersökas. Om någon central anläggning ska användas, t.ex. befintlig panncentral, måste en
riskanalys göras för att se om tillräckliga skyddsavstånd till bostäder kan uppnås.
Inom programområdet finns förorenade områden. Hänsyn måste tas till detta så att områdena
undersöks och saneras innan de bebyggs.
Det är viktigt att ur störningssynpunkt (t.ex. buller, lukt och transporter) planera för vilka
verksamheter som kan ligga i nära anslutning till bostäder. Verksamheterna bör vara av
kontorskaraktär om de ska ligga i nära anslutning till bostäder. Om en restaurang eller
annan publik verksamhet tillkommer ska risken för bullerstörningar beaktas.
Nämnden ser positivt på att strandskyddet återinförs på allmänna platser och att strandskyddet
bevaras i övriga områden som inte är ianspråktagna.



Sidan 4 av 15

          Utredning pågår för närvarande om vilken värmeförsörjning området ska ha i
          framtiden.
          Förorenade områden inom programområdet ska saneras innan de tas i anspråk. Det
          är Försvarsmaktens ansvar att sanera till en s.k. mindre känslig markanvändning.
          Om det behövs ytterligare sanering, för platser som t.ex. är avsedda för
          bostadsändamål, är det fastighetsägarens ansvar att sanera till en s.k. känslig
          markanvändning.

 

Vägverket Region Stockholm: Yttrar sig som väghållare för länsväg 274 och som
sektorsansvarig myndighet för vägtransportsystemet. Tidigare har trafikberäkningar gjorts
som visar att kapaciteten i vissa korsningar på Vaxön påverkas. Vägverket ser positivt på att
trafikstudien fördjupas och breddas för att se över trafikförsörjningen av den totala
förändringen på Rindö.
För Rindö hamns program avses en ny infart studeras mot länsvägen
för att fördela trafiken till och från området. Vägverket anser att studien bör visa kommande
trafikströmmar och riktningsfördelning, att åtgärden ryms inom befintligt vägområde samt att
busshållplatser och gång- och cykelbanor trafiksäkert anpassas till de nya förutsättningarna.

          Det är för närvarande inte aktuellt att fördjupa trafikstudien. Om ytterligare
          bebyggelse ska kunna komma till (steg 2 enligt programmet) krävs däremot en
          fördjupad trafikstudie.

 

Waxholms ångfartygs AB: Liksom vid tidigare framförda synpunkter påpekas att traden
Stockholm-Vaxholm-Ramsöberg skulle kunna inkludera en brygga vid Rindö hamn. Av de
två bryggor som förr hade anlöp av skärgårdsbåtar, Grenadjärsbryggan och Oskar
Fredriksborg, anser Waxholmsbolaget att Grenadjärsbryggan ligger bäst till för reguljär
båttrafik. Bryggorna i Ramsösund har sedan många år dagliga arbetspendlarturer under årets
isfria månader. Trafik av pendlarkaraktär vintertid försvåras av att endast långsamma,
isgående fartyg då kan användas, vilket innebär att sträckan Stockholm-Vaxholm endast kan
trafikeras enstaka dagar.

          Vaxholms stad anser också att Grenadjärsbryggan är lämplig för reguljär båttrafik.
          Bryggan avses regleras som brygga för allmän båttrafik i kommande detaljplan.
          Vasallen har utrett vilka åtgärder som krävs för att iordningsställa bryggan, och har
          för avsikt att utföra dessa.

 

Synpunkter från föreningar, fastighetsägare, boende och övriga

Annedal-Mjöldammens vägförening: Kommentar på s. 6 i programmet: Området ägs till
största delen av Vasallen AB. Fastighetsreglering är dock inte genomförd ännu. En del av
fastigheten 3:255 ägs av Fortifikationsverket och fastigheterna Rindö 3:172, 213, 298 och
299 är i privat ägo.
Vägföreningen är delägare i S:59 och önskar att Vasallen föreslår hur
återlämning/nyttjande av marken kan komma att genomföras samt informera
stadsbyggnadsförvaltningen om situationen kring S:59 samt önskar att samfälligheten beaktas
i det fortsatta arbetet med dp Rindö hamn.

           Texten under avsnittet ”Markägoförhållanden” bör justeras så att S:59 omnämns.
           Vasallen har hos lantmäteriet ansökt om att S:59 ska regleras till Vasallens fastighet



Sidan 5 av 15

och att S:59 därmed ska upphöra som självständig fastighet. Det är lantmäteriet som
beslutar om och när en fastighetsreglering ska göras samt beslutar om skälig
ersättning till berörda.

 

Brf Grenadjären: Brf Grenadjären är i slutskedet av förvärvandet av den del av
Fortifikationsverkets mark som ligger med strandlinje mellan Grenadjärsbryggan och
Överstevillan. I programförslaget tas inte någon som helst hänsyn till intressena för de boende
i Brf Grenadjären. Två krav på justering i förslaget framförs:
  1.  Formuleringen på s. 17 ang. Rekreation och friluftsliv, att strandområdet så långt
       möjligt görs allmänt tillgängligt samt att de privata inslagen vid solgrottorna tas bort,
       ska ändras, och
  2.  att infartsvägen till planområdet inte dras över den fastighet som Brf Grenadjären för
       närvarande håller på att förvärva.

Solgrottorna är av stort kulturhistoriskt värde och är sedan tidigt 1900-tal en självklar del av
boendet i dagens Brf Grenadjären (tidigare officerslägenheter). Marken där solgrottorna är
belägna ingår i den mark som Brf Grenadjären är i process att förvärva av
Fortifikationsverket. En eventuell rivning av solgrottor bör endast få ske på den del av
strandlinjen som tillhör Vasallen. Brf Grenadjären har däremot inte några synpunkter på den
gångstig som redan idag går längs stranden och ser därför inte någon bärighet i
kommunens/Vasallens föreslagna intrång.
Angående dragningen av infartsvägen motsätter Brf Grenadjären sig starkt att den föreslås
över den fastighet som för närvarande håller på att förvärvas. Nackdelar med att dra vägen
enligt förslaget är dels att det blir en längre infart till hamnområdet, dels en förtunning av den
värdefulla vegetationen som finns kring dagens smala infartsväg. Vidare inskränker
dragningen på ett allvarligt sätt vårt nyttjande av fastigheten som vi för närvarande håller på
att förvärva.
En naturlig lösning bör vara att utnyttja befintlig infart vid kanslihuset eller ta
upp nya infartsvägar i direkt anknytning till den tillkommande bebyggelsen och de stora
parkeringsytor som måste iordningsställas. Ett alternativ är att begränsa infarten till att
endast få ske via rondellen vid Oxdjupet. In- och utfart för boende i f.d. gamla matsalen,
gymnastikhallen, kasernerna 3 och 4 samt kanslihuset bör då ske direkt till Gamla
Rindövägen för vidare färd bort till rondellen vid Oxdjupet. Gamla Rindövägen bör samtidigt
göras till 30-väg i sin helhet.
         

          Fortifikationsverket har, som fastighetsägare för de delar av Rindö 3:255 som
          Vasallen inte har köpt, bjudits in att delta i arbetsmöten för framtagandet av
          planprogrammet. Fortifikationsverket får även programhandlingen på remiss under
          samrådstiden, liksom Brf Grenadjären, för att på detta sätt kunna framföra
          synpunkter på förslaget.
         

          Texten angående solgrottor bör justeras så att det framgår att solgrottorna bör vara
          kvar, men att de privata inslagen ska tas bort, så att solgrottorna blir allmänt
          tillgängliga.

          Den föreslagna nya dragningen av infartsvägen till Rindö hamn är i
          programförslaget i huvudsak redovisad på mark som tillhör den av Vasallen köpta
          delen av Rindö 3:255, samt på befintlig vägsträckning, delvis strax utanför
          Vasallens mark. En mindre justering av läget föreslås, exakt utformning och



Sidan 6 av 15

          dragning av vägarna till och inom programområdet sker dock senare i
          planprocessen.

 

Föreningen Rindöborna: Vill åberopa den av Nyréns Arkitektkontor gjorda
kulturmiljöinventeringen som är ett viktigt och användbart dokument. Inventeringen
framhåller att Vattenhallen är en simhall för allmänheten
samt uppmärksammar byggnadens
form och uttryck. I planprogrammet anges att inom område 6 ska finnas ca 150 lägenheter
samt verksamheter. Som vi ser det finns inte plats för detta utan att man tvingas riva en del
byggnader.
Föreningen Rindöborna betraktar hela området från KA1:s minnesplats nedanför
markan inkl. markan fram till åtminstone gamla militärrestaurangen som parkområde. Det
skall bevaras på bästa möjliga sätt med endast små ingrepp eller byggnationer.
En stor del av
de föreslagna lägenheterna bör omlokaliseras till andra attraktiva platser. Hela hamnområdet
måste kännas bekvämt tillgängligt för allmänheten.
Föreningen Rindöborna håller inte med
stadsbyggnadsförvaltningens bedömning att en miljökonsekvensbeskrivning inte är
nödvändig. (Kulturmiljöinventeringen, gjord av Nyréns i januari 2007 bifogas).


          Den i planprogrammet föreslagna bebyggelsen inom område 6 förutsätter att några
          eller alla av byggnaderna vattenhallen, gamla matsalen, gröna villan samt
          Tälttorksbyggnaden rivs. Exakt utformning och placering av byggnader inom
          området görs dock senare i planprocessen.

          Parkområdet nedanför markan är tänkt att bevaras. I planprogrammet redovisas
          endast övergripande tankar och förslag på områden för byggnation. Mer exakt
          placering och utformning av bebyggelse redovisas senare i planprocessen.
         

          Det är av stor vikt att allmänhetens tillgänglighet till kajområdena säkras, vilket ska
          beaktas i kommande detaljplaner för området.

          Angående miljökonsekvensbeskrivning, se länsstyrelsens yttrande.

 

Naturskyddsföreningen i Vaxholm: Sammanfattningsvis anser föreningen att:
    - en analys bör göras om planens samlade effekter på utsläpp av bland annat
      växthusgaser och gödande ämnen med hänsyn till ökad trafik, VA-lösningar och
      utbyggnad av kollektivtrafik.
    - En tydligare satsning på arbetsplatser bör göras och bostadsbyggandet måste
      samplaneras med åtgärder för att förbättra framkomligheten genom centrala
      Vaxholm.
    - Goda förutsättningar för kollektivtrafiken måste skapas.

    - En stor del av område 9 ska avsättas som grönområde.
    - Strandskyddet ska tillämpas strikt.
    - Ny bebyggelse för bostäder och arbetsplatser måste utformas med utgångspunkt från
      ett hållbarhetsperspektiv.
    - Programmet kommer att påverka miljön i så hög grad att en
      miljökonsekvensbeskrivning är nödvändig.
Programmets tidsperspektiv är förvirrande, s. 4 anger att genomförandet beräknas pågå under
en femårsperiod. S. 28 anger att första etappens detaljplan kan påbörjas under 2009 samt
genomförande av övriga etapper inom steg 1 beräknas pågå under 2009-2014. Vad innehållerSTAD

 

Sidan 7 av 15


steg 1, hur många steg planeras? Är avsikten att dela upp programområdet i flera detaljplaner
och i så fall hur kommer dessa att avgränsa?

När det gäller trafikplaneringen utgår man från en situation situation 2030, då en del av
förutsättningarna för att klara av trafiktrycket från den ökade befolkningen beräknas vara
uppnådda, men inget sägs om hur trafikproblemen kommer att hanteras under perioden 2014-
2029.
Restiden från Rindö till Stockholm anges i programmet till 45 min, vilket inte stämmer. Om
en längre och mer korrekt restid anges är det lättare att värdera nyttan av snabba
båtförbindelser till Stockholm.
Det är bra att det planeras för allmän båttrafik vid Grenadjärsbryggan.
Det är viktigt att se till att behovet av tätortsnära natur tillfredställs i planeringen av nya
bostadsområden. Det är missvisande att det i behovsbedömningen anges att området saknar
nyckelbiotoper och naturvärden enligt Skogsstyrelsens kriterier eftersom området inte har
inventerats av Skogsstyrelsen.
Område 9 bör avsättas som grönområde då det har höga sociala värden som tätortsnära natur
samt uppvisar stor biologisk mångfald.
Den planerade strandpromenaden bör anpassas efter geografin och behöver inte
nödvändigtvis gå precis längs med stranden överallt.
Den nya bebyggelsen bör utformas med utgångspunkt från ett hållbarhetsperspektiv. Plan-
och bygglagens möjligheter att styra byggnadsmaterial, isolering, uppvärmningssystem och
VA-lösning bör utnyttjas. Vissa av exemplen på s. 19 skulle inte passa.
De öppna ytorna vid kajerna bör bevaras och byggnader direkt vid kajen bör undvikas.
Däremot kan ytorna planeras så att de kan användas för olika aktiviteter, uteserveringar och
dylikt.
Behovsbedömningen är missvisande och dess slutsats är felaktig, bl.a. punkt 7, 10, 18, 19 och
20.
450 nya bostäder är en stor förändring i förhållande till nuvarande befolkning och framförallt
kommer det ökade transportbehovet att påverka trafiksystemen i hela Vaxholms kommun
samt få sådana konsekvenser för bland annat emissioner av växthusgaser att en
miljökonsekvensbeskrivning för programmet är nödvändig.

 

          Vaxholms stad arbetar aktivt med klimatfrågor på en övergripande nivå, bl.a. har
          kommunstyrelsen beslutat att utarbeta och anta en klimatstrategi för hela
          kommunen. Även en översvämningskartering ska genomföras. Kommunstyrelsen
          har även beslutat om att en ny kommunövergripande översiktsplan ska utarbetas, i
          det arbetet är klimatfrågor en viktig del. Någon särskild analys kommer dock ej att
          göras i varje separat planärende.

          Kommunen är väldigt positiv till att främja tillkomsten av arbetsplatser inom
          området, och ser gärna en blandning av arbetsplatser och bostäder inom Rindö
          hamn. Exakt placering av verksamheterna kommer att definieras längre fram i
          planprocessen.

          Åtgärder för att förbättra framkomligheten genom centrala Vaxholm på grund av
          den förväntade trafikökningen från Rindö uppmärksammas bl.a. i fördjupningen av
          översiktsplanen som antogs av kommunfullmäktige den 2 mars 2009.
          Genomförandet av åtgärder diskuteras bl.a. med Vägverket.

 


Sidan 8 av 15

           Det är inte kommunen som reglerar kollektivtrafiken och eventuella utökningar av
           den, men i planprogrammet föreslås att Grenadjärsbryggan ska rustas för att
           möjliggöra angöring av reguljär båttrafik, samtidigt som kommunen även arbetar
           med att försöka få till en utökning och förbättring av busstrafiken till och från
           Rindö.

           Hela område 9 ligger inom det som i planprogrammet kallas för steg 2, vilket inte
           blir aktuellt förrän trafikproblemen har lösts. Om en utbyggnad av område 9 blir
           aktuellt är området främst avsett för småhusbebyggelse. Exakt vilka delar av
           område 9 som ska bevaras gröna får avgöras i den eventuellt framtida planprocessen
           för området.

           Angående miljökonsekvensbeskrivning, se länsstyrelsens yttrande.

           Programmet bör justeras beträffande angiven restid mellan Rindö och centrala
           Stockholm.

           Avsikten är att en bred zon närmast vattnet vid kajerna ska vara allmänt tillgänglig
           och inte bebyggas.

Anna-Stina Apeltun, Rindö 3:148: Det finns ingen anledning att låta Rindövägen bli en
permanent uppsamlingsgata.
I väntan på den nya planen bör vissa säkerhetsbehov tillgodoses,
såsom buss-spjäll vid västra staketgrinden. Gång- och cykelvägen som anlades för några år
sedan har ett riskabelt sidbyte i backen vid gamla Konsum. Gångvägen bör därför förlängas

upp till övergångsställe vid skolan. Detta övergångsställe bör signalregleras.
Närmsta väg för gångpassage från Grenadjärshusen till den nya hållplatsen ”Grenadjären” går
genom ett hål i staketet, vems är ansvaret för att kaserngården sandas just där det är mest
naturligt att gå?
De vördnadsbjudande ekarna bör inventeras detaljerat och markeras i detaljplanen så att de
skyddas.

          I dagsläget är det inte aktuellt att stänga av Rindövägen för genomfart.
         

          Gång- och cykelbanornas sträckning inom området får preciseras senare i
          planprocessen. Avsikten är att alla gång- och cykelbanor ska vara gena och
          trafiksäkra.

          Vasallen är huvudman och ansvarar för sandning etc. inom sitt område. Något
          uttalat ansvar för att sanda upptrampade gångstigar finns dock inte.

          I programmet anges att det inom programområdet finns områden av särskild
          betydelse för naturmiljön, bl.a. hällmarkstallskog, blandskog av tall med hög andel
          ek samt områden med stora gamla ekar eller andra stora solitärträd. Om kommande
          detaljplaner ska innehålla särskilt skydd för vissa träd får avgöras senare i
          planprocessen.

Nils Apeltun, Rindö 3:148: Rindövägen bör kompletteras med ett buss-spjäll ca 100 m
sydväst om ”biblioteket” så att Rindövägen inte används som genväg. Rindövägen bör även



Sidan 9 av 15

kompletteras med gångväg (ej mopedväg!) från Rindö Centrum till rondellen vid
Kasernvakten, som föreslagits i programmet. Strand eller kajbebyggelse bör ej etableras
inom programområdet eller annorstädes, där strandskydd normalt gäller. Endast icke
störande strandberoende verksamheter bör få etablera sig inom normal strandskyddszon.
Tidigare beviljade undantag p.g.a. verksamheter bör inte kunna smygutnyttjas för att etablera
bostäder. Strandpromenaden bör utsträckas till färjeläget och medge passage förbi
färjerederiets personalbyggnad.
Det finns ingen anledning att riva strandgrottorna, de kan användas som de är av
förbipasserande.
Simhallens fortbestånd får inte villkoras med att vissa bostadsprojekt fullföljs, t.ex exklusiv
strand- och kajbebyggelse. Så länge simhallen tillåts att stå kvar kan den också rustas för
användning, oavsett huvudmannaskap. Kontakta Värmdö kommun och Lillsveds gymnastikfolkhögskola
för ev. samarbete!
Rindö skola behöver inte anses vara ett provisorium, det är bara planen som är ett
provisorium.
Biblioteksbyggnadens omvandling till ungdoms- och föreningslokal är en bra idé, som bör
prioriteras.
Det är en bra resurs att använda befintligt avloppsreningsverk, man måste ju inte brådstörtat
bygga bostäder just där (strandskyddsområde).
Karta bifogas med sammanfattning av
synpunkterna.

          Angående synpunkter om Rindövägen som genomfartsväg, se svar under yttrande
          från Anna-Stina Apeltun.

          Angående utformning av kajer, se svar under yttrande från Naturskyddsföreningen i
          Vaxholm.

          Avsikten är att strandpromenad ska iordningsställas längs hela sträckan från
          Byviken till Grönviken. Sträckan kommer troligtvis att iordningställas i etapper
          under en längre period.

          Angående simhallen, se svar under yttrande från Föreningen Rindöborna.
  

          Avsikten är att en ny skola ska byggas inom området, tills den nya skolan är klar
          kommer nuvarande Rindö skola att finnas kvar.

Kerstin och Bengt Carlqvist, Rindö 3:147: Framförda synpunkter:
- Rindövägen bör bli återvändsgata och inte någon uppsamlingsväg.
- Den planerade nya infarten från Oskar Fredriksborgsvägen till Rindö hamn bör byggas
tidigt i processen.
- Sänk hastigheten från Vegaområdet förbi Solöområdet och till skolan till 30 km/tim
omgående.
- Sätt omgående upp en spegel vid utfarten från parkeringsplatsen vid Vaxholmsfärjan.
- Planera för fler parkeringsplatser vid Vaxholmsfärjan.
- Öka turtätheten för bussen på Rindö.
- Prioritera ombyggnation av de befintliga kasernerna och kanslihuset.
- Prioritera permanentning av fritidsområden.



Sidan 10 av 15

- Bevara vattenhallen och bygg bostäder i anslutning till den enligt ett av Föreningen
  Rindöborna presenterat förslag.
- Spara de grönområden som ligger mellan Markententeriet, Vattenhallen och vattnet
  och lägg inga nya byggnader mellan dessa ytor och vattnet.
- Lägg de nya bostäderna i hamnen öster om Vattenhallen och minst 20 m från vattnet.
- Håll nya bostäder ner i höjd, för höga hamnnära bostäder stänger av vattenkontakten
  för övriga bostäder och gör de lägenheterna mindre attraktiva.
- Prioritera lokaler för verksamheter.
- Prioritera lokaler för föreningar.
- Prioritera träffpunkter för ungdomar.
- Bygg ett bad vid Mjöldammen.
Sammanfattningsvis vill vi ha en blandad befolkning och verksamhet på ön. Vi vill inte ha
något nytt Gåshaga eller Hammarby Sjöstad. På Rindö ska både mindre penningstarka och
övriga ha en självklar möjlighet att fortsätta att bo och verka.

          Angående synpunkter om Rindövägen som genomfartsväg, se svar under yttrande
          från Anna-Stina Apeltun.
         

          Tidplan för byggnation av den föreslagna nya infarten till området får avgöras
          senare i planprocessen.

          En hastighetssänkning från Vegaområdet förbi Solöområdet och till skolan skulle
          kunna ske separat från planprocessen. Skicka gärna in en begäran till Vaxholms
          stads tekniska enhet, som ansvarar för frågan.

          Spegel vid utfarten från parkeringsplatsen vid Vaxholmsfärjan är en fråga som bör
          diskuteras mellan kommunen och Vägverket. Fler parkeringsplatser vid
          Vaxholmsfärjan är för närvarande inte aktuellt.

          Kommunen är positiva till en ökning av turtätheten för bussarna på Rindö, det är
          dock SL som ansvarar för busstrafiken.

          Arbete med att omvandla befintliga kaserner till bostäder pågår. Vasallen avser att
          skicka in bygglovsansökan till kommunen under 2009.

          I den fördjupning av översiktsplanen som antogs av kommunfullmäktige den 2 mars
          2009 anges att kommunen i första hand ska prioritera en omvandling av
          fritidshusområdena på Rindö till permanenthusområden, samt en första utbyggnad
          av Rindö hamn. Pågående planarbete för Rindö hamn är en del i denna prioritering.

          Angående parkområdet nedanför markan, se svar under yttrande från Föreningen
          Rindöborna.

          Angående prioritering av verksamheter, se svar under yttrande från
          Naturskyddsföreningen i Vaxholm.



Sidan 11 av 15

I fördjupningen av översiktsplanen för Rindö och Skarpö anges att Mjöldammen
bör utvecklas som ett område för friluftsliv och rekreation och att en badplats bör
iordningställas och strandpromenad anordnas.

Hans Levin, okänd adress: instämmer i skrivelse från Annedal-Mjöldammens vägförening.

          Se svar under yttrande från Annedal-Mjöldammens vägförening.

Raoul Lindqvist, Rindö 2:145-2:148, 2:150-2:151: Är delägare i S:59 och yrkar att denna
samfällighet fortsatt ska tillerkännas samma egendomsskydd och möjlighet till framtida
användning för önskat ändamål som för övriga markägare inom området för detaljplanen.
Alla markägare inom området ska ges möjlighet att utveckla och använda sina ägda eller
delägda fastigheter parallellt med Vasallens kommersiella ambitioner. Samfälligheten ska
alltså kunna användas i enlighet med dagens och framtida förutsättningar och efter
delägarnas gemensamma önskemål och behov – inom ramen för de villkor som gäller för
samfälligheter av liknande slag på andra platser.

          Se svar under yttrande från Annedal-Mjöldammens vägförening.

Hans och Britt Lundström Rindö 3:336, Lars och Maria Lundström Rindö 3:337, Ulf
och Malin Lundström Rindö 3:246 och Hans Lundström Rindö 2:5:
En MKB för området
bör göras. En undersökning av vilka skyddsavstånd som faktiskt gäller för reningsverk bör
göras innan ytterligare planering görs inom bl.a. område 6.
Området bör kallas Oskar Fredriksborg och inte Rindö hamn. Busshållplatser, nya lokalvägar,
delområden och byggnader bör ges historiska namn. Historiska namn ger en hemkänsla och
stärker anknytningen till bygden. För övrigt är det även viktigt att man i upprättade
handlingar använder rätt namn och inte förvanskar historien, t.ex. så var det rätta namnet på
det som omnämns ”kalsongförrådet” = fredsförrådet.
Intentionerna att skapa en levande stadsdel med blandad befolkning är bra.
Det är viktigt att
det också finns arbetsplatser på ön. Att planera för en konferensanläggning verkar däremot
inte så väl genomtänkt. Har en marknadsundersökning gjorts?
Det finns stora förutsättningar för att en äldre befolkning kommer att vilja bosätta sig inom
området och då bör det planeras för viktiga samhällsfunktioner såsom läkare, hemtjänst,
handikapp- och åldringsvård.
På ön saknas för närvarande allmänna föreningslokaler m.m. Lämplig sådan, i kombination
med t.ex hembygdsgård, kan vara det f.d. biblioteket.
Även biografen och simhallen är viktiga att bevara. Troligt är att en rivning av en fullt
funktionsduglig simhall skulle få ett stort genomslag i medborgarnas bedömning av de
folkvalda.
S:59 borde ha omnämnts under rubriken ”Markägoförhållanden” på s. 6.
Ramsöbornas behov av båtplatser och tillhörande bilplats bör beaktas när
Minörhamnsområdet planläggs.
Möjligheter till strandpromenader måste bevakas i planarbetet. Strandskyddet bör förstärkas
inom området och ingen ytterligare bebyggelse bör tillåtas nära stränder eller kajer. En
förlängning av nuvarande strandpromenad från hamnen bort till Grönviksvägen vore positivt.
Bryggläget nedanför Grenadjären måste anses helt olämpligt för småbåtshamn eftersom
anslutningsvägar saknas och strandbrinken dessutom är mycket brant.



Sidan 12 av 15

Den ”nygamla” infarten mot Rindöby från Oskar Fredriksborgsvägen måste prioriteras så att
den redan under byggtiden kan avlasta det övriga tillfartsnätet.
Gång- och cykelbanans sträckning bör utredas. Till största del bör den nog i sin förlängning
utanför området anordnas längs med Oskar Fredriksborgsvägen och inte längs Rindövägen.
Det är bra att det föreslås förberedelse för båtförbindelse till Stockholm eftersom det skulle
öka områdets attraktionskraft samtidigt som det avlastar vägtrafiken. Ett dubbleringsfärjeläge
måste byggas vid Rindö Smedja.
Ny bebyggelse får inte störa områdets nuvarande karaktär, speciellt inte från sjösidan. I
programförslaget finns vissa skräckexempel på byggnation, t.ex. på s 19 och 24. Område 6 är
extra känsligt och innehåller byggnader och miljöer som är extra värdefulla och här måste
därför eventuell kompletteringsbebyggelse ske med största varsamhet.
Siktstråket från gamla
vakten och ner mot Minörhamnen har inte markerats som viktig axel. Denna får inte störas av
ny bebyggelse och ev. tillkommande bebyggelse får därför inte placeras utmed kajen.
Område 9 eller 11 är lämpliga för ny skola. Befintlig skola bör inte permanentas.
Bostäder för äldre bör placeras centralt och nära hamnen. Område 11 är därför inte lämpligt,
bättre vore område 6. Det förslag på komplettering av bebyggelse i anslutning till simhallen
som Föreningen Rindöborna presenterat i Tidningen Skärgården är ett bra exempel.

          Angående miljökonsekvensbeskrivning, se länsstyrelsens yttrande.
          För skyddsavstånd från reningsverk finns ingen exakt bestämmelse. Enligt
          Boverkets ”Bättre plats för arbete” rekommenderas ett skyddsavstånd på ca 300 m
          för ett avloppsreningsverk som är dimensionerat för mindre än 5000 pe. 300 m är
          dock ett riktvärde, avståndet kan både behöva utökas eller minskas pga
          förhållandena på platsen.

          Avsikten är att rätt namn ska användas i samtliga handlingar. Ortsnamnet Oskar
          Fredriksborg har inte ändrats, däremot har Rindö hamn lagts till för det av Vasallen
          ägda området. Kommunen, med sin namnberedning, instämmer i att kvarter, vägar
          etc. ska få namn med historisk anknytning till området.

          Vasallen genomför en undersökning angående intresset för en konferensanläggning
          inom Rindö hamn-området under våren 2009. Om en exploatör visar intresse kan ett
          planarbete påbörjas under hösten 2009.

          Tillgång till läkare, hemtjänst etc. är inget som styrs av en detaljplan utan regleras i
          särskild ordning.

          Angående simhallen, se svar under yttrande från Föreningen Rindöborna och
          Kerstin och Bengt Carlqvist.

          Angående S:59, se svar under yttrande från Annedal-Mjöldammens vägförening.

          Ramsöbornas behov av båt- och bilplatser får i första hand lösas inom andra platser.

          Angående Grenadjärsbryggan, se svar under yttrande från Waxholms ångfartygs
          AB.



Sidan 13 av 15

          Den planerade gång- och cykelbanan mellan Rindö hamn och Rindö torg skulle
          kunna placeras antingen längs med Rindövägen eller längs med Oskar
          Fredriksborgsvägen. Exakt placering och utformning får utredas i särskild ordning.

          Siktstråket från gamla vakten och ner mot Minörhamnen är avsett att bevaras, exakt
          utformning av planbestämmelser för marken kommer att definieras senare i
          planprocessen.

          En permanent skola är avsedd att placeras inom område nr 11.

Jan Tollemar, Ramsö 1:397: I kommunens planering bör ingå hur fastighetsägare på Ramsö
ska ha tillgång till båtplatser i framtiden. För närvarande hyr många Ramsöbor båtplats av
Vasallen i Rindö hamn, vilket fungerar väl. Om Vaxholms kommun inte tar Ramsöbornas
båtplatsbehov i beaktning i planeringen av Rindö hamn, bör en annan hamn anläggas så att
Ramsöborna har någonstans att ha sina båtar.

          Det är rimligt att båtplatser i Minörhamnen i första hand kan erbjudas till boende
          inom Rindö hamn-området. Eventuellt övriga platser kan användas av andra, t.ex
          Ramsöbor eller av övriga Rindöbor. Som underlag till fördjupningen av
          översiktsplanen i delen Rindö och Skarpö togs en båtplatsutredning fram.
          Utredningen anger att det går att skapa drygt 500 nya båtplatser runt Rindö, för
          vissa enskilda lägen behöver dock påverkan på naturområden utredas ytterligare.

Ulrika och Johan Rockström, Rindö 3:207: Är positiva till utvecklingen av Rindö hamn
men vill påpeka följande:
- Redan idag förekommer det att man inte kommer med färjan i rusningstrafik.
  Utbyggnaden av nya bostäder bör vara försiktigt successiv.
- Den befintliga simhallen bör prioriteras och börja användas omgående.
- I omvandlingen till småbåtshamn inom området måste hänsyn tas även till Rindöbor
  utanför Rindö hamn vad gäller tillgänglighet till hamn och båtplatser.
- Skola och äldreboende bör inte placeras inom områdets ”bakgård”, östra kaserngården.
  Skolan bör vara en attraktiv byggnad i nära anslutning till naturområde.
- Information om S:59 saknas under markägoförhållanden på s. 6. Flera förslag av
  användning av S:59-s mark finns, t.ex. klubbhus för vattensportsaktiviteter, naturrum och
  café.

          I den fördjupning av översiktsplanen som antogs av kommunfullmäktige den 2 mars
          2009 reserveras plats för ett ytterligare färjeläge i direkt anslutning till befintligt
          färjeläge vid Rindö Smedja. Ett andra färjeläge är en förutsättning för att kunna
          upprätthålla trafikkapaciteten mot Vaxholm. Ansvarig för färjelägena är Vägverket.

          Angående båtplatser, se svar under yttrande från Jan Tollemar.

          Angående skolans placering, se svar under yttrande från Hans och Britt Lundström
          m.fl.

          Angående S:59, se svar under yttrande från Annedal-Mjöldammens vägförening.



Sidan 14 av 15

Hans och Liisa Wallsten, Rindö 2:38: Vår fastighet är delägare i S:59 i anslutning till
hamnbassängen i Rindö hamn. Nu när militären övergivit området och civilt nyttjande är
möjligt är vi intresserade av att kunna nyttja vår andel i S:59 för en båtplats. Vi föreslår
därför härmed att delägarna i S:59 får möjlighet att anordna för båtplatser i Rindö hamns
hamnbassäng och att detta kommer med i den pågående planen.

          Angående S:59, se svar under yttrande från Annedal-Mjöldammens vägförening.

Michael Moberg Annedal-Mjöldammens Vägförening, Anders Joninger Rindö 2:79,
Stefan Jansson Rindö 2:65, Gunnar, Erik och Nils Lundin Rindö 3:238:
Inom
programområdet finns två samfällda områden, S:58 och S:59. S:58 kan tänkas bli inlöst. Vad
avser S:59 så är viljan hos en stor del av samfällighetsägarna att behålla området och
använda det för diverse aktiviteter.
S:65 vid Grönviken används idag som parkeringsplats för boende på Ramsö, vilket innebär att
de Rindöbor som vill parkera i närheten av Grönviksbadet inte kan göra det. Finns det något
avtal mellan Vaxholms stad och samfällighetsägarna? Hur regleras bryggorna inom S:65?
Genom att hänvisa Ramsöbornas fordon till parkeringsplatser i Minörhamnen frigörs detta
område som då kan användas av samfällighetsägarna och övriga Rindöbor.

          Angående S:59, se svar under yttrande från Annedal-Mjöldammens vägförening.
          Problemen med bil- och båtplatser vid Grönviken får lösas i samband med en
          eventuell framtida detaljplaneprocess för Ahlströmska tomten, se även svar under
          yttrande från Jan Tollemar.

Stadsbyggnadsförvaltningens sammanfattande bedömning
Med anledning av bland annat de synpunkter, som framfördes under programsamrådet, bör
följande vara styrande för utformning av samrådsförslaget.

     • Samtliga tre pumpstationer bör redovisas på kartan över huvudledningar för el, vatten
        och spillvatten inom området.
     • Texten angående vatten bör justeras så att det framgår att vattenledningarna i
        huvudsak är byggda från 1940-talet och framåt, istället för 1950-talet.
     • Texten angående vatten och spillvatten under rubriken Teknisk försörjning, bör
        kompletteras med uppgiften att skyddsavstånd för pumpstationer är ungefär 50 m.
     • En upplysning om att en riskbedömning troligtvis bör göras senare i planprocessen bör
       föras in i programmet.
     • Texten angående Markägoförhållanden bör justeras så att S:58 och S:59 omnämns.
     • Texten angående solgrottor bör justeras så att det framgår att solgrottorna inte bör tas
        bort, men ska vara allmänt tillgängliga.
     • Vägdragningen för förlängningen av den nya infarten till området ska justeras.
     • Texten angående restiden mellan Rindö och centrala Stockholm bör
        justeras/förtydligas.